Selasa, 28 April 2009

Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali

Salam.

Kata2 diatas teringatkan aku kepada satu peristiwa yang telah berlaku pada diriku. Aku nie sorang yang mudah diminta tolong. Pantang ada permintaan ja,terus hulurkan bantuan tanpa ingat apa2 kemungkinan yang akan berlaku. Peristiwa 5 tahun yang lalu, cukup menyentuh jiwaku ini. Aku baru ja lepas kahwin pada tahun 2004, terus ja kawanku minta nak pinjam duit, "nak buat nega," katanya. aku tanpa usul periksa terus ja bagi (memang sebelum nie aku mudah bagi kat orang- duit ). janji nak bagi balik dalam masa 3 bulan, last2 sampai la nie bagi pun tak abis lagi. Buat hati kita maki ja. Ingat, kawan2, "hutang wajib dibayar, budi wajar dibalas.."
* moral of the story - jangan mudah percaya 100% dengan orang lain.....

3 ulasan:

akusayangumno berkata...

Memang bila sebut jgn percaya 100% kat orang bunyi macam boleh praktrik jer....tetapi bila dah jiwa jenis pelembut, cepat kasihan, cepat pemaaf, maka org yg nak ambil kesempatan akan menguji dan melihat kelemahan-kelemahan(kpd yg suka ambil kesempatan) yang bila berinteraksi akan terzahir sifat-sifat dalaman ini. Sayapun dah banyak kali terkena dan terus terkena kerana saya org berniaga.....apa yang paling baik bagi saya ialah redho dengan mengharap sambil memohon agar Allah terus menganugerahkan rezeki kepada kita manakala yang pekena kita yang berhutang dgn kita dang yang akan pekena dan akan berhutang dgn kita biar Allah yang menghakimi mereka. Pengalaman saya dlm hal kita berhutang dan orang berhutang dgn kita agak banyak juga. Faham-faham sajalah adat orang berniaga..... sehingga ada tu cabar saya untuk saman mereka dimahkamah, kerana jika didapati bersalahpun depa kata depa akan bayaq seminimum mungkin kpd saya setelah melalui proses undang-undang yang mungkin memakan masa bertahun-tahun.....kerana mnereka tahu kelemahan undang-undang ciptaan manusia manakala dalam masa yang sama mereka tidak takut untuk merperlekehkan undang-undang Allah!

DukeOfUMNO berkata...

Salam Bro...

Di jemput hadir semua blogger2 wilayah utara ke Majlis Gathering Blogger2 Utara...2 May...pukul 8.30 malam...di Coffee House Kelab Cinta Sayang, Sg. Petani, Kedah...TQ!

p/s: keterangan lanjut di...
http://dukeofumno.blogspot.com

cg's berkata...

akusayangumno:tq diatas peringatan saudara.
dukeofumno: sori coz mlm tu saya ada meeting..