Khamis, 4 Jun 2009

'Keriang Acheh' Naik Tocang

Pemuda UMNO hari ini kecewa dan kesal dengan desakan Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu yang menggesa pihak berkuasa mengenakan tindakan selari dengan Akta Hasutan ke atas penulis artikel ‘Melayu dikhianati?’ di Mingguan Malaysia baru-baru ini.
Ketua Penerangan Pemuda UMNO Malaysia, Datuk Reezal Merican Naina Merican berkata niat dan premis perbahasan artikel tersebut mestilah difahami secara menyeluruh dan tidak melihatnya secara terpisah.

Menurut beliau pihaknya tidak melihat sebarang kesalahan, waima niat yang menyinggung sama sekali dengan memberikan dua rujukan bahan teras sejarah dalam menggambarkan keperluan hubungan antara kaum dipelihara dalam konteks hari ini.

“Kenyataan dua tokoh besar, Tun Tan Siew Sin dan bekas pemimpin MIC sendiri, Tun V.T. Sambanthan diangkat oleh Mingguan Malaysia sebagai ’sumber rujukan sejarah’ yang tulen dan asli. Apakah wajar ‘merujuk kepada sejarah’ dianggap sebagai amalan yang berunsur ‘hasutan’ dan berniat jahat?

”Sebagai pemimpin veteran yang lama dan amat ‘terkait’ dengan sejarah hubungan antara kaum di Malaysia; kita percaya Dato’ Seri Samy Vellu sewajarnya dapat memahami niat artikel tersebut dengan lebih ‘berhikmah’”, katanya.

Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu hari ini menggesa supaya penulis artikel yang didakwa berunsur perkauman yang disiarkan dalam Utusan Malaysia didakwa di bawah Akta Hasutan.

Beliau mengutuk penulis tersebut kerana secara tidak langsung telah merujuk kepada kaum India dan Cina di Malaysia sebagai “kaum pendatang”.

Tegas Reezal lagi, reaksi keterlaluan pihak-pihak tertentu, termasuk menganggap kenyataan tersebut berunsur rasis bagaikan mahu menidakkan sentimen kekecewaan orang Melayu yang terus didesak dengan perkara-perkara yang tidak sepatutnya.

“Utusan Malaysia mempunyai hak dan tanggungjawab moral untuk mengemukakan pandangan masyarakat Melayu di peringkat akar umbi.

“Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia ingin mempertahan pandangan bahawa artikel tersebut tidak mempunyai niat dan motif yang tidak baik”, katanya.

(Dipetik daripada www.pemudasp.com)

2 ulasan:

Detguaq berkata...

Cikgu,

kriang acheh ka kriang dot? Tapi sya nampak sikrepot ni lebih kpd buah 'prune'....dah boleh di'pack' dan simpan dlm peti sejuk!

Generasi Muda Tikam Batu berkata...

memang sikrepot nie nak kena dok diam2 dlm peti sejuk...org dia pun x suka sama dia dah...