Rabu, 30 September 2009

Alam Sekitar Perlu Kita Jaga

SUNGAI PASIR - Loji tapisan sisa kumbahan Taman Semarak di sini, dikesan punca bau busuk dan menyebabkan banyak lalat di kawasan berkenaan yang menimbulkan kerisauan penduduk sekitar.

Seorang penduduk, Hashim Othman, berkata, sejak dua hari lepas dia dan keluarganya berasa pelik dengan bau busuk dan lalat yang banyak di kediaman mereka.

Menurutnya, pada mulanya mereka menjang�ka keadaan itu disebabkan daripada longgokan sampah yang bertimbun di kawasan persimpangan berdekatan rumah mereka.

Menurutnya, namun apa yang lebih menghairankan apabila pekerja Majlis Perbandaran Sungai Petani Kedah (MPSPK) datang mengangkut sampah itu, bau busuk dan lalat masih banyak dan telah menimbulkan rasa tidak selesa mereka.

“Saya kemudiannya terkejut apabila mendapati terdapat banyak ikan mati dalam kolam loji tapisan sisa kumbahan dan mendapati bau busuk itu datang dari kolam terbabit.

“Apabila saya membuat tinjauan pada pagi ini (semalam), saya mendapati bangkai ikan talapia dan sepat yang mati dalam kolam terbabit semakin banyak,” katanya.

Dalam perkembangan lain, seorang lagi penduduk, Khairul Anuar Zainol berkata, perkara itu telah membuatkan penduduk di Lorong 2 Taman Semarak dan Taman Permata Semarak menerima kesannya apabila terpaksa berhadapan dengan bau busuk dan kehadiran lalat yang semakin banyak.

Menurutnya, loji terbabit sebelum ini menjadi pilihan kaki pancing untuk memancing dan mengail ikan air tawar dan ini merupakan kali pertama perkara seperti itu terjadi di situ.

“Saya berharap pihak bertanggungjawab segera datang untuk mengkaji perkara ini dan melihat apa yang sebenarnya berlaku sehingga menyebabkan ikan-ikan di kolam ini mati begitu sahaja dalam jumlah yang banyak.

p/s: kawasan Tikam Batu terutamanya kawasan lampu isyarat sudah bergelap hampir 6 bulan...kerajaan PR tak ada duit ka nak menampung kos elektrik lampu hiasan tue???

Tiada ulasan: