Rabu, 30 September 2009

Dr. Hassan Ali @ SELCAT

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menegaskan kemelut yang membabitkan Exco Kerajaan Negeri berhubung isu Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) tidak ada kaitan dengan pentadbiran kerajaan Pakatan Rakyat (PR).

Abdul Khalid berkata, kritikan dan cadangan yang dilontarkan Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Datuk Dr Hasan Mohamad Ali hanya menyentuh mengenai cara pengendalian Selcat.

“Ini tidak ada kena-mengena dengan pentadbiran Pakatan Rakyat (PR).

“Isu yang timbul hanya membabitkan tentang bagaimana Selcat dijalankan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai pandangannya berhubung kenyataan Speaker, Teng Chang Kim bahawa tindakan dan kritikan terbuka Dr Hasan mengenai Selcat akan mengganggu pentadbiran PR di negeri ini.

Selain itu Abdul Khalid berkata, bekas Menteri Besar, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo tidak layak untuk membuat sebarang kenyataan atau menggesa Kerajaan Negeri agar mengambil tindakan terhadap Dr Hasan.

“Dia (Dr Khir) tidak ada ‘locus standi’ untuk membuat apa-apa kenyataan. Dia hanya membuat bising dan jadi ‘tukang sorak’ mengenai isu ini.

“Cadangannya agar Dr Hasan digantung bukan cadangan yang boleh diambil kira...tidak perlu cerita lagi,” katanya.

Kelmarin, Dr Khir mencabar agar Selcat mengambil tindakan terhadap Dr Hasan yang membuat kritikan terbuka mengenai Selcat sama seperti tindakan yang dikenakan ke atasnya dan empat lagi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang digantung dari menghadiri sidang DUN selepas mengkritik jawatankuasa itu.

p/s: depa semua boleh, kalau kita siap dicemuh dan dikeji lagi...

Tiada ulasan: